Monday 9 June 2014

40 tahun

Kawan kata bila usia perkahwinan melebihi 15 tahun, objektif kehidupan akan berubah. Hidup menjadi lebih ringkas. Kehendak pun tidak lagi banyak seperti awal muda-muda dulu. Begitu agaknya pusingan kehidupan. Datang dan pergi...

Kehendakku kini juga berbeza. Tidak mahu lagi yang serabut-serabut (complicated?). Mahu hidup yang lebih tenang dan mudah. Makan pun yang ringkas-ringkas sahaja.

Mencintai kehidupan yang sedia ada dianugerahkan Tuhan sangat menenangkan. Kita yang tidak dianugerahkan kekayaan jutaan mungkin saja tidak perlukan semua kemewahan itu:
* Duit yang banyak untuk ke luar negara? Tidak perlu kerana aku tidak suka melancong ke luar negara. Takut naik kapal terbang dan berjalan di tanah asing.
* Duit yang banyak untuk membeli rumah mewah yang besar? Tidak perlu kerana aku tidak larat untuk membersihkan dan menguruskan rumah yang besar. Apa lagi aku sangat takut pada gelap dan hantu?
* Duit yang banyak untuk membeli makanan mewah dan sedap-sedap? Tidak perlu kerana aku tidak makan makanan yang banyak mewah-mewah.
* Duit yang banyak untuk membeli pakaian yang cantik dan mewah? Tidak perlu kerana aku hanya berpakaian biasa.

Jadi apa perlunya kekayaan itu semua? Makanya kekayaan tidak sesuai untukku. SEDERHANA SAJA LAH...

Yang kuperlukan adalah:

* Wang yang cukup untuk membeli keperluan makan minum, kesihatan dan tempat tinggal kucing-kucingku dan kucing-kucing gelandangan.
* Kesihatan yang baik untuk beramal dan menjaga kucing-kucingku dan kucing gelandangan.

Moga dilimpahkan kesederhanaan dan kesihatan yang baik buat suamiku. Amin...

No comments: