Saturday 3 January 2009

Cerita Kesombongan - Peringatan Untuk Aku


Ini adalah petikan artikel dari majalah NUR Nov 2008 :

Sombong ! Memang selalu, kita manusia bersikap sombong. Kadangkala apabila kita lebih daripada orang lain, kita rasa diri sudah baik dan mulalah rasa meninggi diri. Malah kerapnya kita terlupa, kita sendiri tidak lebih hanya ciptaan Allah yang tidak memiliki apa-apa di sisi-NYA.

Sesungguhnya kita manusia memang tidak punya kehebatan apa-apa pun jika dibandingkan dengan kebesaran Allah. Kisah mengenai kesombongan dan ketakburan sememangnya suatu cerita lama yang lebih tua berbanding kisah permulaan hidup manusia di muka bumi ini.

Kesombongan, walaupun hanya sekecil batu kerikil atau sehalus biji sawi tetap akan menghitamkan hati. Itu lah yang diperingkatkan Rasulullah daripada Abdullah bin Mas'ud bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud, "Tidak akan masuk syurga orang yang di dalam hatinya ada seberat biji sawi dari kesombongan dan tidak akan masuk neraka orang yang di dalam hatinya ada seberat biji sawi dari iman". (Riwayat Muslim dan Ibnu Majah)

2 comments:

Yong Kamariah said...

taraaa..... aku dah jumpa pun blog ko ni... chantik gilerrr... apa kabar yam... lama tak dengo citer ko... sonyap yo sejak berhijrah tempat keje baru.... kenang daku dlm doamu...

yong

MamaZYAShananie said...

salam yam, aku ni tetamu tak kau undang...cantik blog kau...ko awet muda arrr...bikin aku jeles ma...anyway, semoga Allah merahmatimu....