Tuesday 27 March 2018

Laman dan Rumah

Kadang-kadang aku membayangkan untuk mengambil pencen pilihan dan menghabiskan waktu di rumah / lamaan rumahku sahaja. Pelbagai benda yang aku rancang nak dibuat. Antaranya: 

1. Menanam sayur-sayuran
2. Menyusun tanaman supaya menjadi taman ala-ala hutan
3. Membuat tapak-tapak dalam laman seperti taman 
4. Membuka perpustakaan mini di kabin
5. Membuat perniagaan kecil-kecilan seperti jualan kraftangan dan lain-lain jualan di kabin 
6. Menyediakan taman meja dan bangku taman 
7. Melukis di dinding rumah kucing dan kabin
8. Memelihara pokok-pokok hutan seperti senduduk

Aku masih belum jumpa gambar daripada google yang hampir sama menggambarkan laman rumahku. Maknanya aku kena ambil gambar sendiri lah gayanya... Yang ada dalam google seperti di bawah






Ada yang menulis di fb mengatakan kita sebenarnya hanya memerlukan rumah yang kecil sahaja untuk hidup yang ringkas. Jadi kita kena jadi seorang yang meringkaskan semuanya. Barang dalam stor perlu disedekahkan, dijual atau dibuang. Tapi setiap kali nak buat begitu mesti akan fikir haish barang ini boleh guna lagi ni...akhirnya simpan semula.


Banyak yang aku nak buat tapi macam tiada masa. Kalau sudah pencen nanti adakah aku akan ada banyak masa? Aku rasa tidak juga... Akhirnya nanti nak buat apa? Fikirkan...


Mary's Cabin 
27/3/2018



No comments: