Thursday 2 August 2018

Hari ke 22 dan 23


Tahun lepas plan untuk pencen awal bermula 31/7/2018. Sampai tarikhnya masih tak pencen pencen jugak. Sekarang set plan tarikh lain pulak iaitu 30/6/2023 iaitu 5 tahun lagi. Hidup lagi ke idak pada masa tu nanti? Rasa macam nak travel dalam negara jer - jalan-jalan dan makan-makan makanan tempatan. 

Kadang rasa rindu dengan kampung tetapi kampung seolah tidak serasi denganku. Bila balik kampung tak ada apa yang boleh dibuat. Hanya lepak di rumah sahaja atau balik kampung Tok Che'. Kampungku masih juga begitu, orang-orangnya masih begitu. Yang tua-tua ramai yang telah meninggal dunia. Yang muda-muda ramai yang telah berhijrah ke kota. Siapa lagi yang ada di sana? Entah?

Bukan lah aku suka sangat bandar ini. Tapi banyak perkara boleh dibuat di bandar maklum lah tempat mencari rezeki. Menetap di bandar semenjak 1994 mengutip seribu pengalaman hidup. Kepayahan di bandar ini menyebabkan terkadang terasa ingin kembali ke kampung. Tetapi kemudahan di bandar lebih banyak berbanding kampung. Mungkin kalau sudah betul-betul menetap di kampung akan terasa keseronokan hidup di kampung seperti waktu kecil-kecil dahulu.

Aku dan dia
Mary's Cabin 
1 dan 2/8/2018.

No comments: