Saturday 16 October 2010

This Life....



Minggu lepas aku agak berkecil hati (dan marah!!!) dgn seseorg di pejabat husband. Dia ni memang la takde benda lain nak citer kalau nampak muka aku. Aku ni mengenangkan dah lama kenal dia kat opis husband dan tidak lah mahu berlaku kurang ajar atau mengeruhkan suasana, maka aku gelakkan aje la statement dia tu. Dan memikirkan dia ni memang la perangai mcm tu yg suka buat lawak yg tak kena tempat, maka biarkan lah si luncai terjun dgn labu-labunya. 'Lawak' (pada dia lah) adalah berkenaan kami suami isteri. Ada ke patut dia selalu kata, 'yam, kalau daud dah meninggal dunia, aku akan 'ambik' kau'. ??? see betapa bodoh dan tak beriman langsung org2 mcm ni. Aku ni siang malam doakan suamiku panjang umur murah rezeki etc yg baik2, ngko boleh pulak doakan suami aku pendek umur. kot ye pun nak buat lawak, cari la lawak yg tak bodoh sikit. Awak tu kata ada ijazah berjela-jela, benda mudah macam ni pun tak boleh pikir ke? Tak pikir ke perasaan suami aku kat depan dia masa tu? Selalu husband aku kata jgn dilayan je org mcm tu. Aku balas kat budak tu begini 'hah! apa kata kalau awak pulak meninggal dunia, kami pulak ambik isteri awak ye... sebab isteri awak pun banyak duit kan?'.. terus dia diam dan senyum kambing. Kenakan balik kat dia...

Itu lah 'ayat permainan' yg selalu dipermainkan oleh org2 yg tak berapa cerdik ni. Hanya kerana kononnya suami aku berharta dan kaya. Kononnya kalau suami aku meninggal dunia, aku akan jadi janda kaya. Wakakakaka!!! aku nak gelak berguling-guling?.Kalau lah suami aku tu kaya sekalipun (ini kalau ye walhal suami aku pun mcm org lain sedang2 je rezeki tu utk kami berdua), dan kekayaan dia tu pulak diperolehi sebelum berkahwin dgn aku atau harta pusaka, mana cerdiknya harta tu akan jd kepunyaan aku. Tak belajar hukum faraid ke. Yang aku atau suami boleh miliki adalah harta sepencarian sahaja. Kalau harta pusaka atau harta sebelum kahwin, ada bahagian tertentu sahaja utk isteri/suami. Selebihnya utk mak/ayah, adik beradik ngan anak2 sedara... Kalau aku ada harta byk sekalipun takkan lah aku nak kahwin ngan ngko tu!

GRRRR!!!!!!!! memang angin betul aku kat dia tu!!!

No comments: